Pri obstaraní nehnuteľnosti na hypotéku, budete potrebovať množstvo dokumentov, rôzne potvrdenia a spísané zmluvy. Je jednoduché sa v tom stratiť, preto tu pre vás máme prehľadný postup, ako v takejto situácii postupovať a čo všetko treba vybaviť.
Základom pri kúpe bytu na hypotéku je schválenie hypotekárneho úveru. Odporúča sa, aby ste si porovnali ponuky viacerých bánk, pretože každá banka posudzuje žiadateľov o úver podľa vlastných interných pravidiel a procesov. Nie je pravidlo, že najvýhodnejšiu ponuku vám dá tá banka, ktorej ste dlhoročným klientom.
Znalecký posudok je veľmi dôležitý pri schvaľovaní hypotéky. Niektoré banky majú vlastných znalcov, ktorí pre ne vypracovávajú tieto posudky, v iných bankách musí posudok od znalca zabezpečiť klient.
S predávajúcim je potrebné spísať kúpno-predajnú zmluvu, kde bude okrem potrebných náležitostí uvedená aj predajná cena. Nepodpísanú verziu tejto zmluvy je potrebné predložiť banke pri schvaľovaní žiadosti o hypotéku.
Po schválení hypotéky budete v banke podpisovať dva typy zmlúv:
Riadne spísanú a skontrolovanú zmluvu musí podpísať predávajúci aj kupujúci s tým, že podpis predávajúceho musí byť notársky overený. Zmluva sa podpisuje vo viacerých rovnopisoch, pričom jeden je potrebné doručiť aj banke pre uvoľnenie peňazí na hypotéku.
Na kataster treba odniesť podpísanú kúpno-predajnú zmluvu a tiež aj podpísanú záložnú zmluvu. Pred návštevou katastra si vopred zistite výšku poplatkov za zápis záložného práva.
Následne treba do banky doručiť potvrdenie z katastra o podaní návrhu na vklad.
Ďalšou z podmienok pre čerpanie úveru je uzatvorenie poistenia nehnuteľnosti a následná vinkulácia v prospech banky. Tlačivo pre vinkuláciu vám vydá banka a potom je potrebné, aby ho potvrdila poisťovňa. Potvrdený dokument následne odovzdajte v banke.
Po doručení všetkých potrebných dokumentov uvoľní banka peniaze z hypotéky. Klient tak načerpá hypotekárny úver a od nasledujúceho mesiaca bude hradiť mesačné splátky.